10 oktober 2016

Healthy Monday: 5 tips voor als je naar de sportschool gaat.

Sinds 2 weken ben ik mijn sport ritme weer aan het oppakken en daarbij merk ik dat het meest lastige om het sporten op te pakken voor mij toch wel tussen de oren zit. Maar ook praktische tips komen vaak goed van pas. Dus ik heb besloten om 5 tips met jullie te delen. Speciaal voor iedereen die tegen die torenhoge drempel op kijkt om het sporten weer op te pakken. Een goede voorbereiding is al het halve werk.. 



1. Drink voldoende

Wanneer je gaat sporten, verlies je meer vocht door transpiratie en via je ademhaling. Het is daarom erg belangrijk om dan ook meer te drinken. Niet voor niets is dit de eerste tip die ik meegeef. 
Je ziet een aantal mensen zich voor het sporten wegen om zich na het sporten ook weer te wegen. "Wow! Ik ben een halve kilo afgevallen!" Roepen ze dan blij. Deze mensen moet ik helaas teleurstellen. Dit is geen gewichtsverlies wat ze meten. Maar het is wel een goede maat om te weten hoeveel je nog bij moet drinken. Na het sporten een halve kilo lichter? Dit is je vochtverlies. Dat betekent: nog een halve liter water drinken om je vocht huishouding op peil te houden.



2. Let op je voeding

Deze tip staat in werkelijkheid op een gedeelde eerste plaats met voldoende water drinken. En dan heb ik het niet alleen over het kiezen van gezonde voedingsmiddelen om je sportresultaten te ondersteunen. Maar ook de eetmomenten en de regelmaat zijn belangrijk. Op mijn spreekuur hoor ik vaak van mensen die in de ochtend gaan sporten, dat ze dit doen zonder eerst te eten, omdat ze de in het lichaam opgeslagen energie willen verbranden en niet de genuttigde voeding.. 
Klinkt best logisch, niet waar? Maar het is niet ideaal. Je ontbijt is en blijft je belangrijkste maaltijd van de dag. Als vaste regel kun je onthouden: Altijd iets vóór en nà het sporten eten.


3. Maak het sporten aantrekkelijk voor jezelf

De stelregel is dat je iets langer volhoud als je er plezier aan beleeft. Waarom dan niet het sporten aantrekkelijk maken voor jezelf? Dan creëer je namelijk een win-win situatie; je hebt plezier en het is goed voor je gezondheid. In de Healthy Monday post van volgende week geef ik 5 tips hoe je dit kunt bereiken. Daarnaast maak je het jezelf makkelijk als je vaste dagen en tijden in plant voor het sporten.. óf (als je agenda er wekelijks anders uit ziet) elke week je sport sessies in je agenda vastleggen.


4. Negeer je "No-pain-no-gain" T-shirt

Loop niet te hard van stapel en bouw het langzaam op. Je kunt eventueel kant- en klare sportschema's gebruiken. Of om persoonlijk advies vragen bij je sportschool. Bedenk: als je lichaam protesteert, doet ie dat niet voor niets. Luister dus naar je lichaam.



5. Last, but not least: Don't mind the others

Houd je eigen tempo en niveau aan. Denk niet na over wat anderen van je zullen denken. Wat ze ook denken.. Jij bent voor jezelf goed bezig. Zo zag ik een oudere meneer bankdrukken zonder gewichten aan de stang bevestigd. Dat heeft indruk op mij gemaakt. Hij trekt zich niets van niemand aan. Wellicht was het gewicht van die stang alleen al voldoende voor hem en dus zijn niveau. Who knows?


Nou loves, dat zijn de 5 tips die ik wilde delen. Zat er een eye-opener voor je bij? Hoe is jouw sport routine? Werk jij jezelf steevast een aantal keer per week in het zweet? Of moet je het weer oppakken? En zo ja.. helpen deze tips je daarbij?

Let me know..

XO, Mih.